Učíme děti barvy

Přemýšlíte, kdy je správné začít s výukou barev? A jak přitom efektivně postupovat?

Naučit se názvy barev je pro některé děti velmi obtížné. Někdo je ovládá už kolem druhého roku, zatímco jiným dělají obtíže ještě před pátými narozeninami. V obou zmíněných případech je to v pořádku!

Představím vám tři fáze učení barev, kterými by si mělo projít každé dítě. A aktivity, které jim učení co nejvíce ulehčí.


Kdy začít děti učit barvy

Novorozenci ještě zrak nemají úplně vyvinutý a vnímají pouze černou a bílou barvu. Asi po měsíci začínají rozlišovat ty ostatní. A protože žijeme ve světě plném barev, setkávají se s nimi všude kolem sebe. Již v této době o nich můžete v běžném hovoru mluvit, stejně jako mluvíte o sluníčku, travičce nebo zvířátkách. Cílené učení ale začne mnohem později, většinu dětí začnou barvy více zajímat nejdříve v 18 měsících.

Jak poznáte, že je čas připravovat dětem aktivity pro rozlišování barev? Čas od času jim nabídněte hru na přiřazování. Můžete využít jakékoliv barevné hračky, které máte doma (např. velké korálky, míčky, mističky, kostky z lego duplo nebo pastelky). Pokud je dítě opakovaně správně barevně přiřadí a baví ho to, nadešel čas! Jestli o to ale nejeví zájem nebo je přikládá úplně náhodně, ještě na jejich aktivní učení není připraveno. 


Tři fáze učení barev

Poznávání barev je komplexní proces a můžeme ho rozdělit na tři fáze.

Nejdříve se dítě naučí barvy třídit. Na základě podobnosti k sobě přikládá stejně barevné předměty. Tato fáze je nejjednodušší a může být také nejdelší. Může k sobě přiřazovat stejně barevné kostky nebo stavět jednobarevnou věž z lega. Možností, jka se může projevit je spousta. Toto období můžete také podpořit, kdy děti k sobě budou přiřazovat stejné poloviny pastelek

Ve druhé fázi dítě získá pasivní znalost jednotlivých slov, která pojmenovávají barvy. Řeknete mu, ať vám podá červený míček a ono to udělá. Pak dokáže na vyzvání ukázat modré auto v knížce. V této fázi barvy rozlišuje, zná jejich označení, ale ještě je neumí aktivně používat. U nás v tomto období bylo jednou z nejoblíbenějších pomůcek barevné kolečko a také sešit s barevnými obrázky

V poslední fázi se naučí aktivně pojmenovávat jednotlivé barvy. Nejdříve to bývají základní barvy a až později ty ostatní (např. hnědá, šedá, fialová).


Jak děti učit barvy: využijte senzitivní období!

Senzitivní období je časový úsek, kdy je dítě více vnímavé k určité dovednosti, kterou se tak mnohem snadněji a rychleji naučí. Poznáte jej tak, že se dítě začne o barvy zajímat. Dokáže samo přiřadit stejné barvy k sobě a bude to chtít dělat opakovaně. Využijte toho a začněte ho s nimi seznamovat. Jak? 

Barevné poklady 

Připravte si jednobarevnou nádobu, třeba žlutou (může to být nabarvená papírová krabice, žlutá miska nebo vyrobená krabička ze žlutého papíru) a ukažte ji dítěti. Zdůrazněte, že je to žlutá truhla a teď budete doma hledat žluté poklady.

Najděte různé žluté předměty (kostku, pastelku, kuličku apod.) a vložte je do nádoby. U každého předmětu opakujte, že je žlutý. Až budete mít hotovo, předměty si ještě jednou prohlédněte a zase je ukliďte.

Činnost můžete opakovat několik dní a poté vytvořit poklad z jiné barvy. Využívejte základní barvy (červenou, žlutou, modrou a zelenou). Takto se s nimi dítě postupně seznámí a začne si jich kolem sebe všímat. 

Třídění barev

Po seznámení se základními barvami je můžete začít třídit. Nejdřív nabídněte jen 2-3 různé barvy a postupně přidávejte další. Třídit můžete jakékoliv barevné předměty, které se zpočátku liší pouze barvou, ničím jiným, aby se dítě nemuselo soustředit ještě na další vlastnosti věcí. Můžou to být korálky, kuličky, lego kostky, knoflíky apod.

Nejdříve nechte dítě, ať pouze třídí, časem můžete přidat další činnosti, např. navlékání stejně barevných korálků, nabírání lžičkou, vkládání obarvených tyček, šroubování víček od pet lahve.

Po zvládnutí všech barev můžete třídit i podle různých odstínů. Děti se učí pojem světlý, tmavý, tmavší, nejtmavší.

Poznávání barev

Používejte barvy v každodenní mluvě. Poznávejte barvy oblečení, jídla, hraček nebo aut venku na procházce. Malujte pastelkami, temperami, fixami, tvořte z modelíny. Zkoušejte barvy míchat a povídejte si o nich. Hrajte hry s barvičkami, např. čáp ztratil čepičku nebo Najdi stejné! - Barvy pro nejmenší. Jestli už děti umí mluvit, zkoušejte si vyměnit role, ať vám oni říkají, jakou barvu jim máte donést nebo jaké auto budete venku hledat.

Když jim dáte čas, oni k tomu nakonec dojdou. Můžete využít jejich zájem a podle toho vytvořit nějakou činnost. Mají rádi dinosaury, koně, vláčky, panenky nebo ještě něco jiného? Uzpůsobte aktivity dětem na míru. 

Skvělou pomůckou pro učení barev je i sada Barvy s 13 aktivitami, která obsahuje vše, co potřebujete k učení barev doma.

Tvoříte dětem doma jiné aktivity na poznávání barev a mají velký úspěch? Podělte se o ně s námi v komentářích! 

Již 9 let pro vás navrhuji výukové pomůcky, díky kterým:

  • podporuji přirozenou zvídavost a kreativitu,
  • učím děti samostatnosti,
  • procvičuji s dětmi jemnou motoriku a koordinaci oko – ruka,
  • posiluji schopnost učit se z vlastních chyb,
  • rozvíjím slovní zásobu i logické myšlení dětí všech věkových skupin.

Materiály si můžete snadno objednat už zhotovené. Nebo si je stáhnout v PDF a doma vytisknout, případně i zalaminovat. Společná výroba pomůcek je další skvělý způsob, jak děti kreativně zabavit.

Lucka ze Skaverky